We explored emergency department (ED) physicians' opinions about leading goals of care discussions in their daily practice. We contextualized our findings within the current landscape of ED goals of care. This qualitative study was based on the Normalization Process Theory. We conducted semi-structured interviews with a convenience sample of ten emergency physicians from one academic ED (Lévis, Canada) and aimed to reach data saturation. Using a mixed deductive and inductive thematic analysis, we codified the interviews under the four Normalization Process Theory constructs: coherence, cognitive participation, collective action, and reflexive monitoring. We interviewed 10 emergency physicians. Fourteen themes were identified as factors influencing the feasibility of implementing goals of care discussions in the ED: (1) interpersonal communication, (2) efficiency of care, (3) anxiety generated by the discussion, (4) meeting between clinicians, patients and family, (5) importance of goals of care during handover, (6) deterioration catalyzing the goals of care discussions, (7) lack of training, (8) availability of protocols, (9) heterogeneous prioritization of goals of care discussions, (10) take action before the ED, (11) need for education, (12) legislation, (13) adapt the ED environment, and (14) requirement to lead goals of care discussions. Goals of care discussions are possible and essential with selected ED patients. Physicians identified outstanding needs to normalize goals of care discussions in their practice: education for both themselves and patients on the concept of goals of care discussions, legislative action for the systematization of goals of care discussions for patients, and proactive documentation of patients' preferences pre-ED. Patient, clinician and system-level policy-making efforts remain necessary to address these needs and ensure the normalization of goals of care discussions in emergency physicians' daily practice as suggested by clinical guidelines. RéSUMé: OBJECTIF: Nous avons examiné les opinions des médecins du département d’urgence (DU) au sujet des discussions sur les objectifs de soins dans leur pratique quotidienne. Nous avons situé nos constatations dans le contexte actuel des discussions d'objectifs de soins au DU. MéTHODES: Cette étude qualitative était basée sur la théorie du processus de normalisation. Nous avons mené des entrevues semi-structurées auprès d’un échantillon de dix médecins d'urgence provenant d’un DU universitaire (Lévis, Canada) et nous avons cherché la saturation thématique des données. En utilisant une analyse thématique mixte déductive et inductive, nous avons codifié les entretiens sous les quatre construits de la théorie du processus de normalisation : cohérence, participation cognitive, action collective et surveillance réflexive. RéSULTATS: Nous avons interrogé 10 médecins d'urgence. Quatorze thèmes ont été identifiés comme facteurs influençant la faisabilité de la mise en œuvre des discussions sur les objectifs de soins au DU : (1) communication interpersonnelle, (2) efficacité des soins, (3) anxiété générée par la discussion, (4) rencontre entre cliniciens, patients et famille, (5) importance des objectifs de soins lors du transfert, (6) détérioration clinique catalysant les discussions sur les objectifs de soins, (7) manque de formation, (8) disponibilité de protocoles, (9) hiérarchisation hétérogène des discussions sur les objectifs de soins, (10) prendre des mesures avant le DU, (11) besoin d’éducation, (12) la législation, (13) adapter l’environnement du DU, et (14) exiger que les discussions sur les objectifs de soins soient réalisés avant l'arrivée au DU. CONCLUSION: Les discussions sur les objectifs de soins sont possibles et essentiels avec certains patients au DU. Les médecins ont identifié des besoins en suspens pour normaliser les discussions sur les objectifs de soins dans leur pratique : éducation à la fois pour eux-mêmes et pour les patients sur le concept des objectifs de soins, action législative pour la systématisation des discussions sur les objectifs de soins pour les patients, et la documentation proactive des préférences des patients avant l'arrivée au DU. Les efforts d’élaboration de politiques au niveau des patients, des cliniciens et du système de santé demeurent nécessaires pour répondre à ces besoins et assurer la normalisation des discussions sur les objectifs de soins dans la pratique quotidienne des médecins d'urgence, comme le suggèrent les lignes directrices cliniques.
Generated Jun 09, 2025
This qualitative study employed semi-structured interviews with 10 emergency physicians from an academic ED in Lévis, Canada, guided by the Normalization Process Theory and aiming for thematic saturation. Thematic analysis, both deductive and inductive, was used to categorize findings under the four NPT constructs: coherence, cognitive participation, collective action, and reflexive monitoring.
This research highlights the necessity for education on goals of care discussions for both clinicians and patients, legislative action for systematization, and proactive documentation of patients' preferences before ED arrival, aligning with clinical guidelines to normalize such discussions in emergency physicians' daily practice.
This study applies the Normalization Process Theory to understand the complexities of implementing goals of care discussions in emergency departments, providing a structured framework for analyzing barriers and facilitators.
By contextualizing findings within the current ED landscape and using the NPT, this research offers fresh insights into the challenges and requirements for integrating goals of care discussions into routine emergency medicine practice.
No key terms available for this paper.
Current paper (gray), citations (green), references (blue)
McGillivray, Ines Luciani, Chen, Anderson, Normandin, Patricia A
Comments (0)